Nu open tot 19:30.

Schadelijk strooizout al verwijderd van je wagen?

Strooizout, funest voor auto en velgen

De grote hoeveelheid pekel die jaarlijks op de weg wordt gestrooid om gladheid te bestrijden, kent helaas een groot nadeel: het is zeer schadelijk voor de carrosserie van de auto. Strooizout hecht inderdaad niet alleen aan het wegdek, maar ook aan de auto. Wanneer het zout achterblijft op plaatsen waar de lak al licht beschadigd is, kan dat het roestproces behoorlijk versnellen.

Vooral de onderzijde en de wielkasten zijn een verzamelplaats voor pekelresten. Juist op die plaatsen is de lak vaak al licht beschadigd, bijvoorbeeld door steenslag of kleine krasjes. De pekel heeft daar direct contact met het onderliggende metaal. In combinatie met vocht en vuil heeft dit een zeer schadelijke uitwerking op de carrosserie: de pekel komt in contact met het onbeschermde metaal en dat heeft roest tot gevolg. Ook voor lichtmetalen velgen is strooizout funest. Dus niet alleen na, maar ook tijdens een periode van gladde wegen en intensief zout strooien moet je de pekel regelmatig van de auto verwijderen.

Auto wassen in de winter? Zeker doen!

Veel mensen denken dat ze hun auto niet moeten wassen in de winter. Dat is niet alleen onzin, het is zelfs slecht om het niet te doen. Zout en het vuil van de weg vallen namelijk alles aan waar de auto uit is opgebouwd. Goed wassen en een beschermende waslaag zijn dan ook een belangrijke bescherming van de wagen in de winter. Wij gebruiken GlansProtector® Gold, de lakbescherming van de volgende generatie. Deze was zorgt er ook voor dat viezigheid niet aankoekt. Belangrijk is ook om wielen en bodemplaat te reinigen.

Strooizout doet sensoren van wagens tilt slaan

uit Het Laatste Nieuws, 15/01/10

Mobiliteitsorganisatie Touring raadt automobilisten aan om hun auto te wassen, want door het strooizout van de afgelopen weken "slaan allerhande alarmlichtjes tilt". Niet alleen de carrosserie van voertuigen, maar ook bepaalde sensoren en leidingen zoals dat van het remsysteem, hebben te lijden onder zoutafzetting. De jongste week kreeg Touring al een honderdtal oproepen omdat automobilisten waarschuwingslampjes zien oplichten.

Koud water

Het valse alarm verdwijnt volgens Touring in principe na een goede wasbeurt van de auto. "Belangrijk is enkel koud water te gebruiken. Warm water heeft immers de neiging om het zout op te lossen, waardoor het nog dieper zal doordringen in de spleten van het koetswerk", aldus Touring. Bovendien kiezen automobilisten beter het programma 'chassis' in de carwash zodat ook de onderkant van de auto gereinigd wordt.

Vlekken

Om te weten te komen of een auto littekens heeft overgehouden aan de winter, moeten automobilisten nagaan of er "bleke, witachtige vlekken voorkomen op de zijschorten". Ook op elektronische systemen op basis van sensoren en leidingen zoals bijvoorbeeld bij ABS-remmen kan zout zich dus vasthechten en een storing doorgeven aan de boordcomputer, terwijl er eigenlijk niets aan de hand is met de remmen.

Niets zo gevaarlijk als een vuile voorruit.

Spoel het opspattend mengsel van vuil en zout regelmatig weg. Niets zo gevaarlijk als een vuile voorruit bij een laagstaande zon of een tegenligger met te sterk licht.

Sinds enkele maanden kan je in onze PitStop je ruitensproeier reservoir bijvullen, voor €2 (of 2 Wasstraat Jetons) heb je ongeveer 3 liter WinterScreenWash.

Veiligheid eerst, want een propere wagen wordt trouwens 4 seconden sneller opgemerkt dan een vuile. Maar dat wist je natuurlijk al.